Saturday, November 2, 2013

Co niesie ze sobą egzamin maturalny z języka obcego od 2015 roku?

Dzisiaj post poświęcony nowej formule egzaminu maturalnego od 2015 roku... Jest to post zarówno dla przygotowujących się do egzaminu, jak i dla samych nauczycieli - przed obydwoma grupami kolejne - mam nadzieje, że już ostatnie wyzwanie - ogarnięcia nowej odsłony tego egzaminu...


Dzisiejsi drugoklasiści muszą właściwie już zacząć się interesowac tymi nowinkami, ponieważ oni idą na, tzw. pierwszy ogień :) Zmiany niby nie są jakoś szczególnie szalone, jak miało to miejsce na przykład w roku 2005, ale jednak są... i trzeba dobrze rozpoznać nowego przeciwnika, żeby nie dać się niczym zaskoczyć...

Skąd ten cały zamęt? Odpowiedź prosta... wszystko to przez głośną od pewnego czasu podstawę programową... Zmiany w egzaminie maturalnym wynikają z ostatniego już - miejmy nadzieję - dostosowania tego egzaminu do wymogów podstawy.


  • Której części egzaminu dotyczą zmiany? Cóż, zmiany dotyczą na szczęście części pisemnej egzaminu na obydwu poziomach. Dlaczego nie zmienia się część ustna? Jeśli sobie przypomnimy, ta część egzaminu przeszła lifting w roku poprzednim, więc teraz nikt jej już nie aktualizuje. Najwyraźniej to wersja ostateczna. Przypominam tez, że egzamin ustny nie jest podzielony na poziom podstawowy czy rozszerzony. Tutaj poziomu się nie określa.


Jak wygląda egzamin ustny? Dla przypomnienia... Zdający odpowiada przed komisją sam, tzn. dla jasności... nie z koleżanką czy kolegą... Egzamin zaczyna się luźnej rozmowy tzw. wstępnej... na rozgrzewkę i ta rozmowa nie podlega ocenie. To ważne, żeby się za dużo nie stresować :) Potem zdający otrzymuje trzy fajne zadania (przykładowe zadania pokazuję na tym blogu od dłuższego już czasu, więc zachęcam do rozejrzenia się po blogu...) Zadanie pierwsze to rozmowa z odgrywaniem roli, zadanie drugie to opis ilustracji i trzy pytanka do tegoż obrazka, zadanie trzecie to wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedź na dwa pytanka.

Za całość egzaminu ustnego można dostać okrąglutkie 30 punktów (18 za komunikację, a pozostałe 12 za różne różności... typu zakres i poprawność środków leksykalno-gramatycznych, za wymowę czy płynność). Egzamin trwa w okolicach 15 minut i jest to na pewno niezła frajda da obydwu stron :) Żeby zdać egzamin trzeba wyrwać dla siebie 30%, czyli 9 punktów, co nie jest wcale takie trudne jak ktoś minimalnie ogarnia język.

A teraz kilka słów o egzaminie pisemnym...
Pamiętamy doskonale, że na poziomie podstawowym, matura z języka jest obowiązkowa i jest ustawiona na poziomie B1, natomiast na poziomie rozszerzonym angielski może zostać wybrany jako przedmiot dodatkowy, a poziom jego trudności ustawiony jest na B2 (+). Jeśłi ktoś zdaje maturę dwujęzyczną, to egzamin z języka także jest traktowany jako opcja dodatkowa, a poziom trudności ustalony jest na C1. Warto tutaj dodać, że od roku 2015 do egzaminu na poziomie dwujęzycznym może przystopić każdy, a nie jak było dotychczas, czyli uczniowie klas dwujęzycznych.

Czas trwania egzaminu na poziomie podstawowym nie ulega zmianom i wynosi 120 minut, natomiast na poziomie rozszerzonym czas trwania egzaminu wynosi 150 minut - czyli krócej (dla przypomnienia, stara wersja trwała aż 190 minut). Matura dwujęzyczna - 180 minut.

Z czego składa się arkusz egzaminacyjny we wszystkich wersjach pisemnego egzaminu maturalnego? Właściwie są tutaj cztery składniki:

  • rozumienie ze słuchu 
  • rozumienie tekstów pisanych 
  • znajomość środków językowych
  • wypowiedź pisemna
Co jest zatem nowego? Myślę, że mały 'szoczek' przeżyją zdający poziom podstawowy z uwagi na nową część leksykalno-gramatyczną. Moim zdaniem fajnie... Sporo osób do tej pory głośno twierdziło, że na podstawowy poziom nie trzeba się uczyc gramatyki, bo jej nie ma... :) Było trzeba, a teraz trzeba jeszcze bardziej :) 

Co jeszcze nowego? Zmieniły się nieco wartości przypisywane poszczególnym częściom egzaminu na obydwu poziomach. Porównajmy wersję starą i nową oraz przypisywane wartości poszczególnym częściom egzaminu. 

Najpierw poziom podstawowy... W nowej wersi sprawa wygląda tak:

  • rozumienie ze słuchu (wartość = 30%)
  • rozumienie tekstów pisanych (wartość = 30%)
  • znajomość środków językowych (wartość = 20%)
  • wypowiedź pisemna (wartość = 20%)

Jak to się ma do wersji starej? Wartość rozumienia ze słuchu nie ulega zmianie, zostaje 30%. Spada nieco - z 40% na 30% wartośc pracy z tekstem. Pojawia się, jak już wspomniałem, zupełnie nowa część 'znajomość środków językowych' i to ta właśnie część 'kradnie' procenty pozostałym częściom egzaminu i jak napisałem wyżej ma wartość 20%. Obniżyła się też wartość wypowiedzi pisemnej, z 30% na 20%.

Poziom rozszerzony: wartości 'po nowemu'? 

  • rozumienie ze słuchu (wartość = 24%)
  • rozumienie tekstów pisanych (wartość = 26%)
  • znajomość środków językowych (wartość = 24%)
  • wypowiedź pisemna (wartość = 26%)
Tutaj, w porównaniu ze starą maturą, spada wartość słuchania (spadek z 30%), rośnie wartość słuchania (z 18%), rośnie wartość znajomości środków językowych (z 16%) i spada wartość pisania (z 36%).

Tyle na dzisiaj... Poszczególnymi częściami nowego egzaminu maturalnego zajmę się w przyszłych postach :)








 

No comments:

Post a Comment

Say something here!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...