Wednesday, September 25, 2013

Jak być super nauczycielem... sugestie studentów...

Niejeden nauczyciel na pewno nie raz zastanawiał się nad tym, jak być lepszym w swojej pracy, żeby nie mieć problemów, żeby lekcje szły gładko, żeby 100% słuchaczy było na 100% zmotywowanych, żeby czas na zajęciach mijał nie wiadomo kiedy, żeby..., żeby..., żeby...

A teraz zejdźmy na ziemię... i podyskutujmy o sugestiach uczniów, którzy sugerują, że dobry nauczyciel...

Wierzy w ucznia!
To znaczy, nie szufladkuje go sądząc, że pozornie dany uczeń nie jest zainteresowany tematem, lub nie wyraża chęci do nauki... Super teacher zawsze wierzy w swoich uczniów, stara się w rozmowie wybadać co i jak i starać się pokazać, że nawet najtrudniejszy przypadek jest w stanie wynieść pewną wiedzę z zajęć, pod warunkiem, że nie zniechęci się go od razu do siebie, do tematu, a przeciwnie pokaże wiarę, zachęci, itp.

Daje dobry przykład!
Chodzi o to, że skoro wymagamy od uczniów, to przede wszystkim powinniśmy wymagać od siebie... i to bardzo... Uczniowie są świetnymi obserwatorami i widzą kto co sobą reprezentuje i ile wymaga właśnie od siebie. Więc jeśli super teacher chce osiągnąć sukces, powinien od początku budować swój pozytywny wizerunek, wyrabiać uznanie wśród uczniów dają jak najlepszy przykład.

Zawsze ma ustalone cele!
To znaczy, nie przychodzi na lekcje i nie zastanawia się co by tu zrobić... ale pojawia się na zajęciach punktualnie, bez kawek, herbatek, itp... przygotowany po zęby... i zaczyna od konkretnego przedstawienia tego, czym będzie się konkretnie zajmował na zajęciach.... i robi to w sposób zachęcający, motywujący... ciekawy! Bez polewy, bez ściemniania...  

Ma zasady i się ich trzyma!
Tutaj chyba wszystko jasne. Oczywiście zasady mają być sensowne, na poziomie. Mam tutaj na myśli przede wszystkim szacunek do drugiego człowieka i takie zasady, które po pierwsze w żaden sposób nie umniejszają, ograniczają uczniów tylko dlatego, że są uczniami. Mówię tutaj o wszystkich zasadach, które zawierają się w mądrym powiedzeniu: Nie czyń innym tego, co nie chcesz, by czynili tobie. Chodzi też o to, by być konsekwentnym, by być człowiekiem słowa i honoru.
  
Nie jest monotonny!
Super teacher ma być kreatywny i entuzjastycznie podchodzić do wykonywania swojego zawodu! Ileż jest takich nauczycieli, którzy mają swój jeden od wieków system sposób nauczania... Żeby to był jeszcze w miarę ekscytujący i efektywny system... ale często jest to niesamowicie przewidywalny i często niewiarygodnie nudny sposób prowadzenia lekcji... A może warto zmienić nieco ten utarty wzorzec i zaskoczyć nie tylko siebie, ale i uczniów?

Służy wyjaśnieniami...
Często nauczyciele powiedzą, co mają do powiedzenia... i wychodzą z lekcji mając 'w nosie' czy Jaś zrozumiał temat, czy nie... Często atmosfera stworzona w klasie zwyczajnie powstrzymuje Jasia od dopytania, poproszenia o wyjaśnienie, itp. Super nauczyciel powinien starać się, aby pod koniec zajęć wszyscy wiedzieli o co chodzi, a w przypadku trudności z ogarnięciem tematu zechcieli przynajmniej wyrazić chęć pomocy, wskazać, gdzie i co trzeba jeszcze raz przeczytać, itp.

Dobrze zarządza czasem na lekcji!
Uczeń przychodzi na lekcje... bo musi... Ale szacunek można mu okazać planując czas na lekcji w taki sposób, by był wykorzystany skutecznie... Innymi słowy, by Jaś z takiej lekcji, na której musi siedzieć, musiał siedzieć podekscytowany, zachęcony, zmotywowany, aby czas płynął mu na realizacji konkretnych, zrozumiałych, ciekawych zadań. Myślę, że nauczyciel zawsze powinien zadawać sobie pytanie: Czy chciałbym uczestniczyć w swoich zajęciach?

Tak prezentuje temat lekcji, by nie było on oderwany od rzeczywistości!
Czy nie jest tak, że wiele tematów przedstawiana jest w taki sposób, że przeciętny Jaś nie ma zielonego pojęcia o co w ogóle chodzi... Super teacher powinien zastanowić się przed lekcją, jak pokaże trudną rzecz w taki sposób, by był on zrozumiały, ciekawy, praktyczny... Jest to oczywiście czasochłonne, wymaga od nauczyciela pewnych przemyśleń, zorganizowania być może dodatkowych zabiegów... ale tak właśnie, między innymi, buduje się szacunek...

Jest przyjazny uczniom!
To znaczy, że nie robi z siebie niedostępnego, surowego, i nie wiadomo jeszcze jakiego ho, ho, ho belfra, który pozjadał wszystkie rozumy i nikt nie ma prawa się do niego porównywać... Nauczyciel, swoją postawą, powinien pokazać, że jest dla ucznia, że che faktycznie czegoś nauczyć, że szanuje drugiego człowieka, że zależy mu na wiedzy tych, których uczy... Oczywiście super teacher potrafi zachować dystans, który należy jednak zachować między nauczycielem a uczniem, ale często w tych relacjach obserwujemy patologię i to często niestety z winy nauczyciela... 

Jest asertywny!
To znaczy, że ma poukładane w głowie, zna też często przebiegłe 'sztuczki' i 'testy' uczniów, i nie daje się na to wszystko nabrać. Asertywność należy tutaj rozumieć tak, jaka jest definicja asertywności, tzn.

"posiadanie i wyrażanie własnego zdania oraz bezpośrednie wyrażanie emocji i postaw w granicach nienaruszających praw i psychicznego terytorium innych osób oraz własnych, bez zachowań agresywnych, a także obrona własnych praw w sytuacjach społecznych"

Co Wy na to wszystko nauczyciele i uczniowie?
 

 



No comments:

Post a Comment

Say something here!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...